Cursusprogramma voorjaar 2022

  • Isabelle Chaffaud             
    • € 112 – 7x: jan / feb
    • Kenzo Kusuda                  
      • € 32 – 2x: maart  
      • Ilse van Haastrecht           
        • € 96 – 6x: mrt /apr   
        • Ciel Werts                          
          • €128 – 8x: apr /mei / juni  
          • Bettina Neuhaus               
            • € 65 – 1x: workshop zondag 15 mei  

             

            Per 6 november 2021 is de Corona-check verplicht voor amateur groepen dans. We volgen de richtlijnen van de overheid omdat het belangrijk is een veilige omgeving te bieden aan de deelnemers. Dus neem je coronapas mee.
            Verder verwachten we van elke danser dat deze de hygiëne maatregelen in acht neemt. Was vaak je handen. Laat je testen bij klachten ook al ben je ingeënt, of blijf weg.
            We dansen wij nog steeds in kleinere groepen. Meldt je zo snel mogelijk aan als je mee wilt doen met een cursus. Uiterlijk drie weken voor aanvang. Dit is iets anders dan we gewend zijn, want in verband met de Covid preventie hebben wij tijd nodig om de start van de cursus goed te organiseren. Wegens de kleinere groepen dansen we in één of twee groepen. Indien er in twee groepen wordt gewerkt, worden de aangegeven tijden aangepast; groep 1 van 17.30 – 19.30 uur, groep 2 van 20.00 – 22.00 uur.

            We dansen in Studio CLOUD/Danslab,
            De Constant-Rebecqueplein 20b,
            2518 RA Den Haag.

             

            Tijd:
            donderdagavond 20.00 tot 22.00 uur, zaal open vanaf 19.30, indien er één groep is.
            zondag 15 mei 13.00 tot 18.00 uur, zaal open vanaf 12.30 uur.
            Plaats:
            CLOUD/Danslab, De Constant Rebecqueplein 20b, Den Haag
            Inschrijven:
            Meld je aan via het inschrijfformulier en maak het cursusgeld over op rekening nr NL 26 TRIO 0390 5115 79, tnv Dansdrift.

              

             

            Isabelle Chaffaud

            ‘From the individual to the group strength.’
            7x:
            januari 13, 20, 27,
            februari 3, 10, 17 en 24.
            Prijs:
            € 112

            inschrijven

            ‘From the individual to the group strength.’
            When all body is awake and energized, when sensations are enhanced, fully present then the awareness, the energy, the intention, the space can start dancing together.
            From an outer point of view it is dancing with the invisible. Making the invisible, visible. All sensations are information and information becomes knowledge. This cultivates our own ground of personal treasure.
            In this course Isabelle will create a tailor-made workshop for Dansdrift. By collecting key words from the participants, she will create a red thread from the participant’s individual research points that will convergence to the group. Strengthening the group connection by highlighting the diversity of approach.

            Prior to the workshop, participants should reflect on two aspects: what are their strengths (the one they naturally rely on and use while being in the studio,) and on the other side: what do they feel they are avoiding/ or have difficulty of connecting with. This could be written in sentences or simply by key words. (Make it honest and simple for yourself.)
            After subscribing to the course, you will get the information about the address for sending your key words.

            Bio Isabelle Chaffaud

            Isabelle Chaffaud is a choreographer, pedagogue and co- artistic director and of the MEYER-CHAFFAUD Company based in the Netherlands. After an international career with the Ballet du Grand Théâtre de Genève, Batsheva Dance Company and the Nederlands Dans Theater I, Isabelle was a guest dancer of Saburo Teshigawara for several years.
            In close collaboration with Jérôme Meyer, they are invited to create in companies such as Scapino Ballet, Introdans, Dance Works Rotterdam.
            MEYER-CHAFFAUD’s productions are performed throughout the country and internationally.
            Isabelle knowledge and integrity in working with the body, together with her pedagogic skills leads her to teach contemporary master classes and workshops with various University of the ARTS such as Codarts (NL), ZHDK (CH), Koninklijk Conservatorium (NL), LE Pôle National Superieur de Cannes, (FR).
            In the SOUL # show series, started in 2017, Isabelle Chaffaud studies the nature of human relation and through raw and poetic dance, as well as close physical participations with the audience, share what “being together” can mean.
            Isabelle is Co-founder of CLOUD / Danslab, a choreographic research center which supports multidisciplinary by providing: premises, human resources and exchanges with the public.
            Isabelle is Co-director of the HUBS Immersive festival, a biannual multidisciplinary festival.
            Since 2017 Isabelle sits in the jury member of the Piket Art Prizes.
            www.meyer-chaffaud.com – https://hubsfestival.com – www.cloudatdanslab.nl

             

            Kenzo Kusuda

            ‘Vitalizing the Invisible.
            – Dance, Improvisation & Performativity Practice -’

            2x:
            maart 3 en 10.
            Prijs:
            € 32

            inschrijven

            ‘Vitalizing the Invisible.’

            Inevitably linking with breathing, seeing, listening, touching and feeling, 
            we will focus on the power of imagination as an anchor to our dancing.
            In this workshop ‘Vitalizing the Invisible’, we aim to enhance the elasticity of our physical body and our visionary-imaginative body which are intricately interwoven with each other, mediating empathically shared collective experience while generating the magnetically permeant presence on stage.

            Bio Kenzo Kusuda

            KENZO KUSUDA : choreoraaf / danser ( JP/NL )
            De in Nederland wonende Japanse choreograaf/danser Kenzo Kusuda ontsluiert de poezie van het dansende lichaam. Kusuda neemt het publiek mee naar een wereld vol fantasie. Zijn werk zit boordevol mystieke schoonheid dat verder gaat dan onze zintuigen kunnen waarnemen.
            Met slechts de beweging van zijn lichaam op een leeg podium weet hij het onzichtbare op te roepen.
            Kusuda studeerde economie en business management en werkte part-time op de grootste vismarkt van Tokyo toen hij de dans als zijn persoonlijke taal ontdekte.
            Kusuda’s werk begint bij zijn originele fantasie en heeft altijd als doel communicatie met het publiek door een verbinding aan te gaan met haar voorstellingsvermogen.
            www.kenzokusuda.com
            See also on Vimeo; DUÆL,a dance movie full of contradiction by Jellie Dekker, featuring Kenzo Kusuda.

             

            Ilse van Haastrecht

            ‘Vorm en performance ~ Lichaam en dans in het middelpunt.’
            6x:
            maart 17, 24, 31,
            april 7, 14 en 21
            Prijs:
            € 96

            inschrijven

            ‘Vorm en performance ~ Lichaam en dans in het middelpunt.’

            De uitvoering, de performance, het delen met de ander van wat jou beweegt en welke vorm je daarvoor kiest: het is een essentieel onderdeel van dansimprovisatie. In de dans laveer je tussen dat wat er van binnen uit wil gebeuren én hoe je dat naar buiten toe wil vormgeven in relatie tot wat er al is. Een balans tussen het individu en de groep, tussen de impuls en de compositie.

            Het woord ‘performing’ werd in het oude Engels in de 14e eeuw gebruikt voor ‘een staat van voltooiing’ en ‘het volbrengen van een actie’. Onze dans wordt gemaakt in zijn totaliteit, zelfs de kleinste beweging kan vol en voltooid zijn. Dit besef mag meedoen tijdens het delen van het bewegingsmateriaal dat uiteindelijk altijd door iets of iemand ontvangen wordt.

            In de cursus verdiepen we onze kennis van hoe vorm ons helpt om een situatie te duiden. We bestuderen de vormen die ons lichaam maakt in de dans, maar kijken ook naar welke vormen er ontstaan in de ruimte en hoe die de uitvoering beïnvloeden.
            Tijdens de cursus wisselen oefeningen, open scores en groepsproces elkaar af. Zien en gezien worden gebeurt in een veilige context waarbij er altijd ruimte is om je eigen grenzen aan te geven.

            Bio Ilse van Haastrecht

            Ilse van Haastrecht is danseres, dansdocent en danstherapeut. Vanaf haar 13e jaar studeerde ze uitvoerende dans aan het Koninklijk Conservatorium, Den Haag en daarna op Codarts, Rotterdamse Dansacademie.
            Na haar afstuderen danste Ilse mee in freelance performance projecten, met onder andere de makers Dylan Newcomb, Billie Hanne, Piet Rogie en in Dansateliers Rotterdam. Ilse richtte zich gelijktijdig op danseducatie waardoor ze ervaring ontwikkelde in het werken met kinderen, tieners en ouderen. Voor volwassenen gaf ze workshops dans (Axis Syllabus, dansimprovisatie, Evolution Dance) in binnen- en buitenland.

            Inmiddels is Ilse afgestudeerd als danstherapeut en in die hoedanigheid werkzaam in de verpleeghuiszorg. Ze is ook docent bewegingseducatie op de Akademie voor Massage en Beweging te Amsterdam en geeft dansimprovisatie cursussen voor volwassenen in CLOUD/Den Haag.

            www.ilsevanhaastrecht.nl

             

            Ciel Werts

            ‘De zeggingskracht van beweging.’
            8x:
            april 28,
            mei 5, 12, 19,
            juni 2, 9, 16 en 23.
            Prijs:
            € 128

            inschrijven

            ‘De zeggingskracht van beweging.’
            ‘Als je danst wordt het lichaam dat je hebt, het lichaam dat je bent.’

            Een cursus gebaseerd op Laban Movement Analysis, die structuur biedt en theoretische onderbouwing geeft aan de inhoud van de cursus.

            Dansimprovisatie is een prachtige manier om het kinesthetisch zintuig te trainen. Het is een ontdekkingsreis in het non-verbale: niet weten wat je doet, maar het doen: van harte en voluit. Improvisatie is onderzoek; een andere vorm van denken misschien.

            De theorie van Laban is een wegwijzer in deze reis en kan de improvisatie verrijken.
            Het kan helpen:

            • Om het gevoel voor fysieke mogelijkheden en onmogelijkheden te verdiepen.
            • Om meer begrip te krijgen van de verschillende aspecten van ruimte.
            • Om nuances te vinden in het dynamische verloop en de timing van de beweging.

            Lichaam, Ruimte, Energie – dat zijn de basis ingrediënten voor de lessen.

            Specifiek wil de doent in deze serie aandacht geven aan het verduidelijken van begin en eind van een improvisatie.
            En doorgaan met het onderzoek naar “Samenwerking”: eigenheid, individualiteit, initiatief / volgen e.d.

            Er wordt gewerkt in stilte en met muziek. Elke avond wordt afgesloten met kijken naar de improvisaties.

            Bio Ciel Werts

            Dansdocent: Laban Movement Analysis, Bartenieff Fundamentals, dansimprovisatie en compositie.
            Ze heeft vele jaren lesgegeven aan de Rotterdamse Dansacademie, aan de mimeschool van de AHK en op diverse andere plaatsen in Nederland en daarbuiten.
            Ze heeft gewerkt als danser/performer met o.a. Meredith Monk, Ping Chong, Hans Tuerlings, Piet Rogie en recentelijk met Ine te Rietstap.

             

            Bettina Neuhaus

            ‘It’s all rhythm.’
            workshop, 1x :
            zondag 15 mei,
            13.00-18.00 uur, zaal open 12.30 uur.
            Prijs:
            € 65

            inschrijven

            ‘It’s all rhythm.’
            This one-day workshop investigates rhythm as a central element of dancing and dance making.
            As a phenomenon that underlies all aspects of life, rhythm can be felt everywhere:
            in our heartbeat, breathing and gestures, in the words we say, the way we walk, birdsong, the sound of the engine, the form of an object or the shapes of a building.

            Through rhythm we are able to read events in time, to coordinate our actions with them and to enter into a dialogue with our surroundings.

            As a way to engage our dancing body we will work on the receptivity and articulation of our feet and legs. This allows our connection to gravity and the ground to become more present and stimulates an open, soft and active body that moves as a way to listen, imagine and relate.
            By placing our actions with clarity in the continuum of time we can engage with our own musicality.

            We will explore how we move with the rhythm of a partner, a piece of music or a particular configuration of dancers in space.
            As we begin to hear our movements within the larger context of other rhythms happening around us new layers of reading, choice making and editing enrich the act of making solos, duets or group pieces.

            Bio Bettina Neuhaus

            Bettina Neuhaus is an independent dance artist, certified Skinner Releasing Technique (SRT) teacher and mentor, who has been working internationally in the field of performance for 30 years.

            She collaborates with dancers, musicians, visual artists and poets. With an interest in finding ways of a more embodied awareness of ecology Bettina developed over the past 10 years an outdoor practice that investigates the communication and action that can emerge from within our relationship with nature.

            In her teaching she shares her deep love for movement as a way of experiencing aliveness, and connecting us to ourselves and to the world.

            Bettina’s classes draw from and intertwine elements of SRT, Instant Composition, experiential anatomy and hands-on work. She teaches Instant Composition and SRT extensively at major academies, festivals and studios across Europe and South America.

            www.bettinaneuhaus.com.