Cursusprogramma najaar 2021

  • Manuela Lucia Tessi             
    • € 90 – 6x: sept / okt
    • Maria Mavridou                   
      • € 105 – 7x: okt / nov  WACHTLIJST
      • Jordi Dik                              
        • € 45 – 3x: dec  WACHTLIJST
      •  

        De groepsgrootte is afhankelijk van wat de Covid-19 regels zijn in de herfst.
        In deze overgangs fase dansen wij nog steeds in wat kleinere groepen. En verwachten we van elke danser dat deze de hygiene maatregelen in acht neemt, zodat het voor iedereen veilig is om mee te doen.
        Dus in ieder geval geldt: Meldt je zo snel mogelijk aan als je mee wilt doen met een cursus. Uiterlijk drie weken voor aanvang. Dit is iets anders dan we gewend zijn, want in verband met de Covid preventie hebben wij tijd nodig om de start van de cursus goed te organiseren. Mocht het nodig zijn werken we met kleine groepen, max 9 deelnemers. Mogelijk in één of twee groepen. Dus de aangegeven tijden kunnen worden aangepast indien er in twee groepen wordt gewerkt, groep 1 van 17.30 – 19.30 uur, groep 2 van 20.00 – 22.00 uur.

         

        Tijd:
        donderdagavond 20.00 tot 22.00 uur, zaal open vanaf 19.30, indien er één groep is.
        Plaats:
        CLOUD/Danslab, De Constant Rebecqueplein 20b, Den Haag
        Inschrijven:
        Meld je aan via het inschrijfformulier en maak het cursusgeld over op rekening nr NL 26 TRIO 0390 5115 79, tnv Dansdrift.

          

         

        Manuela Lucia Tessi

        ‘imagination and musicality’
        6x:
        september 2, 9, 16, 23, 30 en
        oktober 7.
        Prijs:
        € 90

        inschrijven

        ‘imagination and musicality’

        In this workshop Manuela will share movement research and scores drawn from her practice of making performance. She considers improvisation techniques as a way of stimulating the imagination to create dances in real-time. The aim is to create dances together through a focus on body and musicality. We move with each other in a way that we can really ‘hear’ the images that the dance is creating. Manuela thinks of movement in terms of what it would sound like if it were music, and how the dance can be ‘listened to’. This focus on musicality brings a nuanced articulation to individual movement and a deepened listening in group compositions.

        The movement research comes from somatic imagery that softens the body into listening and expressivity. And will deepen into this embodied attention to open up easeful movement pathways. Working together as a group we will share musicality and imagination to create dances together.
        As live music is an integral part of the work Manuela will invite a musician for one of the sessions to work with the group.

        In deze cursus worden de RIVM richtlijnen opgevolgd.

        Bio Manuela Lucia Tessi

        Manuela Tessi is born in Italy and lives in the Netherlands since 1999. She graduated from the Theaterschool in Amsterdam and have spent the last several years in Amsterdam creating, performing and teaching. Since 2004 she has studied and worked with Katie Duck, who is one of her greatest creative influences. 

        Some of her most recent projects are The Shell (2020), Unfolding (2019), Ikaros (2018), All at Once (2018), El Otro (2013-2017, The Weight of Words (2015-2016), Increspature (2020). She performs regularly in various productions of “The Warp” direction Lee Ellickson, at the Kunstkapel and other locations Amsterdam (2017-2021).

        She worked together with musician Vilbjørg Broch, dancers Thalia Laric, Kristina Johnstone, pianist Coila-Leah Enderstein, Vincent Cacialano, Paul Estabrook, guitarist Arvind Ganga, violist Maya Felixbrodt

        Manuela Tessi teaches movement classes and improvisation workshops at: Improvisation Summer Course Amsterdam, Fontys Dansacademie in Tilburg, Theaterschool Amsterdam,  Dansdrift den Haag, Buitenkunst Drenthe, Dock 11 Berlin, Movement Academy OT301.

        www.manuelalucia.com

         

        Maria Mavridou

        ‘nets & butterflies / study of real time composition in ensemble’
        7x:
        oktober 14, 21, 28,
        november 4, 11, 18 en 25.
        Prijs:
        € 105

        inschrijven

        ‘nets & butterflies / study of real time composition in ensemble’

        In a piece composed in real time by an ensemble, the element of unpredictability prevails. The singular perspective of a director/choreographer has given its place to the multiple, diverse and divergent voices of the performers / co-makers of the piece. Choices made on the spot affect the complex and multilayered network of relations and the course of events.

        This 7-sessions course provides an opportunity to play, study and create from within this type of complexity of relations and unpredictability of the creative process.
        First and foremost, it is about the fun of playing and learning together, the joy of being surprised by ones own and by other players’ creative choices, the shared inspiration and feeling of connectedness, the permission to try out unfamiliar things, to make mistakes, to expose oneself, to see and to be seen, to listen and to be heard in what the moment brings and last but not least the celebration of a shared dynamic, fluid, fertile environment that can provide the possibility to re-imagine ones own body/being and ones relations to others, time and space.
        The sessions start with movement practice; soft mobilization, studying the shift of weight and change of directions, as well as simple games that focus on the relationship between the participants and wake-up the senses and imagination – making sure the bodies and minds are agile and ready to start the work.
        The longest part of the session is dedicated to Play and the practice of Real Time Composition; We will make a lot of pieces of various durations, in different spatial parameters, changing numbers of participants, testing different constellations of performers, create various set ups of audience and “stage”, so that we can observe and witness each others work and practice our relation to the viewer. Participants are welcome to bring in their proposals and practice them within different compositional parameters. By the end of the course we aim to practice a longer piece with the whole group.
        Throughout the course special attention is given to feedback. I encourage active participation in all aspects of the work – moving/performing, observing, reflecting on choices and dreaming of the next step – and cultivate a collective awareness and responsibility for the shared work.

        Bio Maria Mavridou

        Maria Mavridou (GR, 1979) is a dancer/performer, maker and teacher based in Amsterdam. She holds a BA in Choreography from the SNDO (School for New Dance Development), Amsterdam (2003-2007). Graduated as a dancer and dance teacher from the State School of Dance in Athens (1997-2000) and did post-graduate studies at the Dance Space Centre in New York as a recipient of the Onassis Foundation scholarship (2002-03). Since 2008 she has been engaged with Katerina Bakatsaki and Frank van de Ven (Body Weather Amsterdam) and Katie Duck (Interdisciplinary Real-Time Composition). She works internationally developing solo work and collaborating with artists from the field of dance, performance, music and visual arts (Andrea K. Schlehwein + Netzwerk AKS (AT), Free The Dance / Malgorzata Haduch (PL), Chris Leuenberger (CH), The Warp – Stichting C.L.O.U.D. / Lee Ellickson (NL), Dorit Weintal / Faido Company (NL) a.o.). She has been a guest teacher at KNUA (Korean National University of Arts) in Seoul, S. Korea, at the SNDO in Amsterdam and at the ArtEZ – Master Performance Practices in Arnhem, NL. She offers workshops on movement research, improvisation and performance in various studios in and outside Europe. Founding member of Dangerous Mouses – a platform for movement practice, training and research. Initiator and organizer of Tsak Bam Festival on Aegina island in Greece.

        mavridoumaria.blogspot.com

         

        Jordy Dik

        ‘relational choreography’
        3x:
        december 2, 9 en 16.
        Prijs:
        € 45

        inschrijven

        ‘relational choreography’
        In de cursus zal er gewerkt worden aan een concept genaamd Relational Choreography. Dit is een choreografische methode die Jordy ontwikkeld heeft om snel en authentiek materiaal te genereren.

        De dansers werken binnen de lessen aan het toelaten van de ‘eerste impuls’ van bewegen, waarin de uitkomst van deze beweging wordt omarmd en niet wordt veroordeeld. Dit wordt binnen individuele als zowel collectieve opdrachten aangewakkerd.

        De zoektocht die Jordy aan gaat met de dansers gaat om het ‘vasthouden’ van de kwaliteit van de beweging zonder dat deze vervliegt in het luchtledige. Daarom leggen de dansers via een concept genaamd de ABC-methode hun bewegingen vast en zullen zij zodoende choreografisch materiaal creëren. Dit wordt vaak overgedragen in verbale stilte.

        De ‘leesbaarheid’ van de bewegingen is daarbij belangrijk. Flow and silence (beweging en stilte) is een idee om de beweging te starten, waarin de dansers door beweging visuele stilte kunnen vinden.

        Daarnaast is er een nieuw concept genaamd ‘The Expressive Body’, om meer articulatie en precisie te geven aan hun bewegingsuitslag binnen de improvisaties en het gevoelsleven te koppelen aan alles wat zij doen.

        Al het bovenstaande wordt normaliter gedaan in fysieke relatie tot andere lichamen, maar door Corona zullen we met elkaar op zoek gaan naar creatieve oplossingen om toch het gevoel van interpersoonlijk contact te hebben.

        Bio Jordy Dik

        Jordy is in 2017 afgestudeerd aan Codarts Docent Dans. Na zijn studie is hij gaan lesgeven op de MBO Theaterschool en de Theaterhavo/vwo in Rotterdam.

        Als choreograaf en community artist heeft hij een project met vluchtelingen in het Stedelijk Museum voor Hedendaagse Kunst in Gent gedaan (2017); met oudere buurtbewoners in Den Haag een ontmoetingsvoorstelling gemaakt (2018), evenals een creatieve documentaire over de ontmoeting tussen oudere deelnemers uit een zorginstelling en jonge kinderen die fanatiek dansten.

        ‘It’s Partly Me’ was een choreografie waarin drie professionele danseressen hun eigen vaders meenamen naar hun danswereld (2018).

        ‘GameChangers’ was de Master Choreography (2019), voor zijn studie aan Fontys en Codarts. Het is een performatieve ontmoeting, ontwikkeld samen met acteurs van Theaterwerkplaats Tiuri (acteurs met een mentale beperking), studenten van de MBO theaterschool en Codarts Docent Dans.

        De choreografie ‘No Bodies’, die werd gedanst door Theaterwerkplaats Tiuri, is bekroond met de Cultuurprijs van Roosendaal 2019.

        Zijn recente werk is een nieuwe versie van ‘No Bodies’ gemaakt voor een inclusief festival van Introdans.

        www.jordydik.nl

         

        Maaike van de Westeringh

        ‘WOEF!’,zei de kat en pardoes draaiden de kippen om hun as’
        workshop, 1x :
        zaterdagdag 7 november,
        12.30-17.30 uur.
        Prijs:
        € 62

        inschrijven

        ‘WOEF!’,zei de kat en pardoes draaiden de kippen om hun as’

        In deze workshop maken we composities met twee heerlijke instrumenten die we altijd bij de hand hebben; onze stem en ons lijf en vergroten ons bewustzijn van stilte en ruimte. We maken ons klanklichaam wakker en luisteren waar in ons lijf bepaalde geluiden vibreren en resoneren. We spelen met zowel concrete woorden en zinnen als met abstracte klanken en geluiden in verschillende ritmes, intonaties, toonhoogtes en volumes. Hilarische kreten wisselen elkaar af met subtiel gezoem. In duo’s ontdekken we hoe geluid en beweging elkaar sturen, versterken of juist contrasteren. We verruimen onze expressie-mogelijkheden tot we op een plek komen waar geluid en beweging een eigen leven gaan leiden en we geen last meer hebben van zelfcensuur. We doorbreken patronen in onszelf doordat we constant met onze aandacht wisselen en ‘multi-tasken’. Zo maken we samen een altijd veranderende compositie in de ruimte. We worden als danser onderdeel van een groter geheel zonder dat we onze eigen artistieke vrijheid in het moment verliezen. We maken verschillende (groeps)composities en observeren elkaar om zo nog bewuster te worden van wat er gebeurt.

        In deze workshop worden de RIVM richtlijnen opgevolgd.

        Bio Maaike van de Westeringh

        Voor Maaike is dans een medium dat de mens volledig in het hier en nu aanwezig laat zijn. Hieruit ontstond haar fascinatie voor (contact)improvisatie en instant composition. Dans is voor haar een manier om verbinding te voelen met jezelf, de ander, de ruimte, de tijd en het leven.